I häggens tid...

 
Vi tog enpromenad igår,Plupp och jag- ned till affären. Där köpte vi så oglamorösa saker som fiskpinnar och potatis men också ett paket med playdoh och en maskin som man gör playdoh korvar med- ni vet säkert vad jag menar.
Plupp är i en sådandär frånvaro period, off tillstånd som vi kallar det, han pratar inte mycket, orden är jobbiga att få fram, det tar tid och han hinner glömma vad han skulle säga- jobbigt för oss alla.
Jag gick där med honom i rullen, så där lagom varmt ute, precis så man inte fryser men inte så varmt att Plupp blir dålig. Halv sol och HÄGG doft...  det finns INGET som doftar så gott som hägg blom. Den doftar skolavslutning och sommarlov, soliga dagar med bad och lek, en barndoms skrubbade knän och löften om framtiden- allt det ryms i den lilla doftpusten- minnen från en lättare tid när fröken fick rosor med häggblommor i ( lusfyllda )
Tyvärr är häggens blomning kort och flyktig, så även minnen från en annan tid- jag tänker på de som inte fick uppleva sommarlovet i år och är tacksam för att vi ännu får kivas om promenader och frisk luft.
 
Plupp vill inte gärna ut och promenera- han tycker vi ska ta bilen- tryggt och säkert.
 
När vi kommer hem får han en drop, tack och lov sittandes i rullen - tappar förmågan att styra sina händer och han VILL öppna sitt paket- envis som en röd gris pillar han lös små, små bitar av kartong som bildar ett luddigt spår av konfetti på köksbordet. Han ger INTE upp och till slut efter mycket möda kommer de efterlängtade sakerna ut- vi börjar leka, jag säger knåda degen lite- Han tittar upp- Ok säger han men händerna lyder inte- ska jag knåda? säger jag- Jo säger han och jag knådar- vi laddar maskinen- den är enkel att använda, bara trycka på hävstången så kommer korven ut- det går inte- fungerar inte- hjärna/hand hör inte i hop- ögonen vill- vi samarbetar och ut kommer en hjärtformad korv- kolla säger jag, maskinen bajsar hjärtan .... ett leende, en glimt och vi leker vidare.
Det går bara inte att förstå hur maskinen ska fungera, en sak som en tvååring snabbt kommer på blir till ett HAV av inlärning för oss- så är det i Dravets förstörelse anda.
 
I dag ska klassen på Leos- Plupp älskade Leos- förr- nu går det inte, för mycket intryck, ljud och saker - vi stannar hemma och äter lunch på MAX- plupp ÄLSKAR MAX hamburgare- med cheese fries och mozarella sticks... smältost och ramlösa- en fest för en kung.
 
Kanske vi rent av hittar en hägg att plocka ett fång doftande, flyktiga blommor från- de där som snart har blommat över och som lämnar marken vit av kronblad.
 
Eller om vi orkar kan vi leta daggmask, för nu är vi snart på G- att fiska på bryggan hos morfar- det ger ro i liten kropp och själ- snart kommer vi abborren- passa dig noga.
 
I häggens tid är allt möjligt bara vi bänder på verkligheten och anpassar den till vår.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

maskroshjaerta.blogg.se

Om livet med Dravets syndrom som en objuden gäst, om ett mamma hjärta gjort av maskros frön, solsken och norrbottnisk segvuxen tjärugadd.

RSS 2.0